tisdag 8 juli 2008

Metaltown 2008 - The Reviews

Japp, då ska jag försöka med det omöjliga. Att rättvist, egoistiskt och fullkomligt subjektivt recensera banden jag såg/hörde på Metaltown. Snarare betygsätta än recensera, faktiskt. Jag skulle bara kunna skriva längre recensioner på ett fåtal band, och det vore lite inkonsekvent.
Märk väl att jag försöker betygsätta framträdandet och inte musiken, även om bra musik självklart bidrar till ett bättre framträdande.
Så, here goes. I fucking bokstavsordning:

Amon Amarth

+ Rösten
- Ingen Versus the World

Avatar

+ Helt okej för att ha hoppat in med kort varsel
- Intetsägande musik
- Inte mycket till publikaktivitet

Bullet for my Valentine

+ Publiken var jävligt med, rena allsången på Tears Don't Fall
- Vissa låtar är rätt tråkiga

Dark Tranquillity

+ DT är DT
- För mycket mosh
- Saknade många låtar

Die Mannequin

+ De showade ordentligt
- Ljudet var sådär

Dimmu Borgir

+ Grymt tryck i musiken
- Ingen Puritania

Finntroll

+ Helt okej
- Bara helt okej

In Flames

+ My Sweet Shadow med tillhörande fyrverkerier, jävla show alltså
- Alldeles för mycket folk på alldeles för liten yta

Killswitch Engage

+ My Curse
- Skrika könsord efter varje låt är bara halvcoolt

Nightwish

+ Deras bästa låtar är riktigt bra live (Amaranth)
- Jag har svårt för deras nya sångerska

Sabaton

+ Tryck som fan

Soilwork

+ Tryck som fan
+ Gitarren i Exile

Sonic Syndicate

+ Rent, ösigt sound
- Lite väl överdriven headbanging emellanåt
- Det mesta låter likadant, på gott och ont

Tiamat

+ Underbar stämning
+ Inga moshdårar
- Saknade vissa låtar, bl.a. So Much for Suicide

4 kommentarer:

Sannan sa...

såg du hardcore superstar? det var nog den absolut sämsta konsert man kunde ha ägnat sin tid åt. Till och med Bullet for my valentine som spelar kass musik va bättre. Nifelheim va roliga, inte bra men roliga.

Hex sa...

Nope, jag såg hardcore förra året och gillade det inte alls, så jag höll mig på avstånd den här gången :P Är inte mycket för glamrock heller iofs.
Nifelheim missade jag, Die Mannequin däremot var rätt kul att se. Men Tiamat, fy fan så bra.

Anonym sa...

Otroligt besviken att Opeth ställde in. Var på dåligt humör hela helgen egentligen.

Witchcraft var en riktigt rolig upplevelse. Synd att du missade dem.
Annars katastrofalt att lägga In Flames samtidigt som Clutch. Jag var tvungen att välja In Flames trots att det gjorde ont. Jag tyckte annars att In Flames var helt suveräna.
Håller med dig om Tiamat. Det var en grym spelning.

Hex sa...

Jo, synd med Opeth, särskilt med tanke på att det var andra året i rad de fick ställa in på Metaltown, snacka om oflyt >.<
Och det är väl det enda negativa med att det kommer så många bra band, man får prioritera bort vissa, även om det gör ont :P