torsdag 1 maj 2008

GTA IV feat. Spam del 3

Jahapp, man föll visst för trycket och stod och hängde på låset hos El-Giganten i tisdags. Det var man inte ensam om, många människor var mycket angelägna om att få tag i ett exemplar av årets mest hypade spel. I vilket fall som helst lyckades jag lägga vantarna på ett. Det är förresten inte varje dag man får visa leg för att köpa ett tv-spel. Då känner man sig lite ung igen.

Och spelet då? Jodå, det är GTA alright, samma härliga koncept återanvänds, och det på ett mycket bra sätt. För er som inte vet så handlar det om att stjäla bilar, ha ihjäl folk och vara allmänt kriminell. Det får med andra ord moraltanterna att gråta blod, vilket alltid är en bonus.

Hela spelvärlden är oerhört väl genomarbetad, och alla små detaljer får en att häpna om och om igen. Dessutom är fysikmotorn helt fantastisk.
Men det finns tyvärr ett men. Frame raten är stundtals riktigt dålig, framför allt när man är ute och åker och det händer saker på skärmen. Nu kan detta säkert förklaras av den levande staden och allt som hela tiden interagerar, men jag tycker aldrig det är okej att offra grundläggande flyt i ett spel för någonting annat. Särskilt inte på en konsol, där inga direkta grafikinställningar finns. Jag misstänker dock att vissa är hårdare drabbade än andra av detta fenomen, varför vet jag inte. Det är i alla fall lite synd, för med stabil hög fps hade GTA IV varit näst intill perfekt.

Här är förresten ett smakprov på detaljrikedomen och djupet i spelet. Det finns internetcaféer där man kan få åtkomst till sitt email-konto, där det ibland dimper ner "jobberbjudanden" eller annat intressant. Rockstar har dock tänkt på allt. Mitt bland requests för bilstölder och annat trevligt hittar jag detta brev:

Subject: Your high school sweetheart say hello fuck me

FISTING 89722

$)/#¤"!) FOTINE LETHEN ITTEN LLAAKKEN...
MEDS MEDS MILLIS MOLLIS PENIS PENIS ERETION ERECTION
PARTY TIME
BUY MEDS
YOURMEXICANDOCTOR.COM

PARTY TIME

Teresa


Jag kanske är lättroad, men det gav i alla fall mig ett gott skratt.

Den slutliga domen blir fyra och en halv senil babian av fem möjliga.

Inga kommentarer: